Idag var Staffan Smedfors, Jakob Franzén och Stefan Ahlgren på besök i Löttorp. Det var bra spenderade timmar att lyssna till deras information om marknadsföringen av Öland. De berättade om de kanaler de använder till att marknadsföra oss i resten av Sverige och Europa (främst Danmark och Tyskland). Facebook används mycket men även mässdeltagande och traditionell annonsering i t ex Stockholms tunnelbana. Det som var mest intressant var den digitala cykelkartan som verkar bra gjord och genomtänkt. Har man företag utefter cykelrutterna är det en bra idé att lägga upp information på www.oland.se. Då syns man även på den digitala kartan.
Har ni evenemang, både små och stora, kan ni lägga in dem i evenemangskalendern på www.oland.se. Då kommer dessa att läggas upp även på facebooksidan när evenemanget börjar närma sig. Har ni frågor kring detta eller den digitala cykelkartan kan ni vända er till Jakob Franzén på Borgholms turistbyrå.
Spontant känns det som om de är på gång 🙂 och jag rekommenderar er att använda de möjligheter som finns på www.oland.se för att synas. Har ni redan info där så gå in och uppdatera öppettider mm. De hade 2,3 miljoner sidvisningar förra året så jag tror det kan vara en bra kanal som komplement till övrig marknadsföring. Det är dessutom kostnadsfritt att synas där.
Elisabeth Appeltoft Petersson/Intresseföreningen Ölands Norra